SKIMATERIAN Rillerityökalut
Jotta sukset liukuisivat helposti, on tärkeää, että pinnoitteet eivät ole täysin sileitä, mutta että niillä on selkeä, hyvin määritelty ja kiillotettu rakenne. Tämä on vielä tärkeämpää kuin suksipinnoitteen valinta. Hyvä rakenne estää veden leviämisen suksen alle, mikä puolestaan tarkoittaa sitä, että suksi ei uppoa, kuten sitä yleisesti kutsutaan. Hyvä rakenne koostuu pitkittäisistä harjanteista, ja harjanteiden välissä olevista selkeistä laaksoista. Harjanteiden pituus, korkeus, etäisyys ja kaltevuus ovat parametreja, jotka vaihtelevat riippuen siitä, kuinka kuuma ulkona on tai kuinka paljon radalla on vettä.
Rakenteen tärkein osa on hienoin rakenne eli rakenne, joka koostuu lyhyimmistä, kapeimmista ja matalimmista harjanteista. Jos nämä harjanteet kuluvat, suksi liukuu hitaasti. On myös tärkeää muistaa, että jos harjanteita käytetään, ne on harjattava huolellisesti, jotta hieno rakenne ei häviä johtuen harjanteen pinnoittamisen päällystämisestä uudelleen.
SKIMATERIA on kehittänyt joukon rakenteellisia työkaluja (rillerityökalut), jotka peittävät kaikenlaiset jouset. SKIMATERIA -rillerityökaluissa on ainutlaatuista se, että ne pystyvät tekemään hienoimman rakenteen, joka on tähän mennessä pystytty valmistamaan vain hiomalla. Työkaluja käytetään yksi kerrallaan, mutta yleensä yhdessä esimerkiksi siten, että ensin asetetaan hieman karkeampi rakenne ennen viimeistelyä hienolla rakenteella. Jokaisen vaiheen jälkeen on tärkeää, että rakenne hiotaan pois hyvällä teräsharjalla ja mieluiten SKIMATERIA-teräsharjalla R-Brush. Tämä tarkoittaa, että rakenne on täysin auki ajosuunnassa, mikä estää kitkan muodostumista.
Rillerityökalujen kuvaus
Työkalut on suunniteltu antamaan oikean rakenteen yksinkertaisella tavalla. Rillerityökalut voidaan joko asentaa liukumaan tai rullaamaan suksisuojuksen yli riippuen siitä, onko lukitusruuvi kiristetty vai ei. Käsittele työkaluja varovasti, koska vaurioitunut ura heikentää tulosta.
Kahva Kahva pitää uratyökalun paikallaan. Ura voi joko rullata suksen yli tai olla lukittuna, ja liukua siten suksen yli. Jälkimmäinen muunnos tarjoaa syvemmän rakenteen, joka voidaan myös tehdä täysin lineaariseksi.
Yleistä suksien urittamisesta
Hyvän ja turvallisen tuloksen saamiseksi suksien tulee olla hyvin kiinnitettynä.
Esitetyissä ohjeissa kerrotaan, että rillerityökalu vedetään kärjestä kohti suksen takareunaa että takareunasta ja eteenpäin. Varmistaaksesi, että koko suksi saa oikean muodon, kiinnitysvyöhyke on myös uritettava klassisiin suksiin.
Pyörivät työkalut- normaali käyttö
Jos lukitusruuvia ei käytetä, rillerityökalut vierivät sukselle. Silloin ensin uritetaan kärjestä suksen takareunaan ja sitten takareunasta kärkeen, ja kaikki rillerityökalut antavat rakenteen, jossa urat ylittävät toisiaan. Tällaista rakennetta kutsutaan yleensä ristirakenteeksi.
Lukittu työkalu - kehittynyt käyttö
Jos lukitusruuvia kiristetään, toimi lyhyillä vedoilla. Uraa lyhyt etäisyys ja taaksepäin päällekkäisyyttä ja uraa varten, kunnes suksi on täysin uritettu.
Lukittu työkalu helpottaa syvien kuvioiden luomista ja keskeytynyt ura tekee harjoista rajoitetun pituisia. Lisäämällä päällekkäisyyttä pituus on edelleen rajoitettu, ja rakenteesta tulee vielä tiheämpi.
Yleisiä vinkkejä
SKIMATERIA-rillerityökaluja voidaan käyttää sekä kivileikattuihin että teräspinnoitettuihin suksiin. Ensin hiomalla karkealla sirpillä (R-Cut), syntyy pinta, joka urituksen jälkeen antaa hyvän liu´un ja maksimaalisen käyttöiän.
Rillerityökalu F-rakenne (hieno rilleri), 0,1 mm
Hienoin ja tärkein ura on F-rakenne. Se tarjoaa erittäin hienon rakenteen, joka tarjoaa erittäin pienen kitkan lunta vastaan sekä pienillä että suurilla nopeuksilla.
Rillerityökalu M-rakenne (medium-rilleri), 0,3 mm
Voidaan käyttää hienon uran vaihtoehtona kylmissä, ankarissa olosuhteissa aikaisemmin, mutta myös keinotekoisissa lumiradoissa.
Rillerityökalu R-rakenne (Karkea rilleri), 0,9 mm
Käytetään antamaan hyvä liuku useimpiin tilanteisiin.
Rillerityökalu RR-rakenne (erittäin karkea rilleri), 1,8 mm
Voidaan käyttää, kun aiemmin on ollut todella märkä.
Rillerityökalu, F-, M- ja R-rakenne
Seuraavat ohjeet ja toimintamenetelmät ovat meidän Skistartissa käyttämiämme.
.
Valittavana on 4 erilaista rakennetta:
Race Classic Red = lämmin, märkä lumi.
Race Classic Universal = monikäyttöinen (voidaan hyvin täydentää rillerillä lämpimissä olosuhteissa ennen 2 mm takasuoraa ja 1 mm etusuoraa).
Race Classic Green = - 8 astetta ja kylmempi, kuiva lumi. Uusi, päivitetty rakenne 18/1 2016
Race Skate Universal (voidaan hyvin täydentää rillerillä lämpimissä olosuhteissa)
Race Classic Universal: Työtapa lämpötiloille - 10 - 0°C, erittäin uritettu kosteassa kosteassa lumessa ja plus-asteisessa ilmastossa.
- Siklaa R-leikkauksella. Ajoliikkeet, jotka ovat noin 10 - 20 cm pitkiä. Aloita kärjestä ja jatka hiihtoa taaksepäin. Hionta on valmis, kun pinnoitteen väri on tasainen.
- Hio karkeat urat lukittuun asentoon (0,9 mm) takareunasta eteenpäin lyhyin, noin 5-10 cm:n välein. Aloita pienellä paineella ja lisää painetta. Peruuta n. 2-4 cm ja toista, kunnes suksi on täysin työstetty.
- Työstä hienot urat lukitussa asennossa (0,1 mm) etureunasta ja takaa lyhyin vetoin, n. 2-5 cm. Aloita pienellä paineella ja lisää painetta. Peruuta noin 1-2 cm ja toista, kunnes suksi on täysin käsitelty.
- Harjaa R-harjalla. Harjaa nuolen suuntaan kärjestä takareunaan.
- Harjaa R-harjalla nuolen suuntaan.
- Kiillota vaaleanpunaisella paperilla
< - li> - Kiillota nailonharjalla
- Levitä haluttu suksivoide
Race Classic Green: Toimintamenetelmät lämpötiloille - 20 - -8 ° C
- Sirppi R-Cut -leikkauksella. Käsittele liikkeillä, jotka ovat noin 10 - 20 cm pitkiä. Aloita kärjestä ja jatka suksea taaksepäin. Hiota on valmis, kun pinnoitteen väri on tasaisen musta.
- Aja karkeat urat lukittuun asentoon (0,9 mm) takareunasta eteenpäin lyhyin, noin 5-10 cm:n välein. Aloita pienellä paineella ja lisää painetta. Peruuta 2-4 cm ja toista, kunnes suksi on täysin käsitelty.
- Työstä keskipitkät urat lukitussa asennossa (0,3 mm) etureunasta ja takaosasta lyhyin, noin 5-10 cm välein. Aloita pienellä paineella ja lisää painetta. Peruuta noin 2-4 cm ja toista, kunnes suksi on täysin käsitelty.
- Harjaa R-harjalla. Harjaa nuolen suuntaa vasten kärjestä takareunaan.
- Harjaa R-harjalla nuolen suuntaan.
- Kiillota vaaleanpunaisella paperilla
- Kiillota nailonharjalla
- Levitä haluttu suksivoide
Race Classic Red: Työskentelymenetelmä lämpötilalle lämpimästä ja märästä ennen
- Siklaa R-Cut -leikkauksella. Työstä liikkeissä, jotka ovat noin 10 - 20 cm pitkiä. Aloita kärjestä ja jatka suksia pitkin taaksepäin. Hionta on valmis, kun pinnoitteen väri on tasaisen musta.
- Työstä karkeat urat lukittuun asentoon (0,9 mm) takareunasta eteenpäin lyhyin, noin 5-10 cm välein. Aloita pienellä paineella ja lisää painetta. Peruuta 2-4 cm ja toista, kunnes suksi on täysin käsitelty.
- Työstä hienot urat lukitussa asennossa (0,1 mm) etureunasta ja takaa lyhyin vetoin, n. 2-5 cm. Aloita pienellä paineella ja lisää painetta. Peruuta noin 1-2 cm ja toista, kunnes suksi on täysin käsitelty.
- Urita pintaa S-Cut-siklillä (katso tästä tehdyt videot)
- Harjaa R-harjalla. Harjaa nuolen suuntaan kärjestä takareunaan.
- Harjaa R-harjalla nuolen suuntaan.
- Kiillota vaaleanpunaisella paperilla
- Kiillota nailonharjalla
- Levitä haluttu suksivoide
Race Skate Universal: Työskentelymenetelmät Skate Universalille.
- Siklaa R-Cut -leikkauksella. Työstä liikkeissä, jotka ovat noin 10 - 20 cm pitkiä. Aloita kärjestä ja jatka suksen mittaisesti taaksepäin. Hiominen on valmis, kun pinnoitteen väri on tasaisen musta.
- Työstä hienot urat lukittuun asentoon (0,1 mm) etureunasta ja takaa lyhyin, noin 2-5 cm välein. Aloita pienellä paineella ja lisää painetta. Peruuta noin 1-2 cm ja toista, kunnes suksi on täysin käsitelty.
- Harjaa R-harjalla. Harjaa nuolen suuntaan kärjestä takareunaan.
- Harjaa R-harjalla nuolen suuntaan.
- Kiillota vaaleanpunaisella paperilla
- Kiillota nailonharjalla
- Levitä haluttu suksivoide